Ferie med frihed, fleksibilitet og fantastiske oplevelser. Med et Interrail-pas får du adgang til hele Europas jernbanenet – og du behøver ikke være afsted en hel måned. Med de mange billettyper kan du f.eks. nøjes med 4, 5 eller 7 rejsedage. Dermed er Interrail både oplagt til den lange rundrejse og den korte smuttur ud i Europa…
Interrail er ikke kun for unge – og det behøver heller ikke være primitivt. Du kan designe din helt egen miljøvenlige rejse rundt i Europa, præcis som du ønsker. Selv hvis du kun har ét bestemt rejsemål for øje, kan Interrail-passet ofte være billigere end en traditionel returbillet. Og så rejser børn gratis!
Indhold
Interrail: Billettyper og priser
Der findes i udgangspunktet to slags Interrail-pas: Interrail Global Pass og Interrail One Country Pass. Global Pass er det, de fleste forstår ved et Interrail-pas. Denne type pas giver mulighed for at rejse i og mellem alle de 33 lande, som deltager i ordningen. One Country Pass giver mulighed for at rejse i et specifikt land.
Når du skal købe dit Interrail Global Pass, skal du vælge, hvor længe passet skal gælde, og hvor mange rejsedage du ønsker. Gyldighed og antallet af rejsedage behøver nemlig ikke at være det samme. Engang fandtes der blot en type Interrail-pas, nemlig til en måneds ubegrænset togrejse i Europa. I dag er Interrail-passet imidlertid blevet langt mere fleksibelt, og du får mere frihed til at vælge det produkt, som passer dig bedst.
Prisklasser for Interrail Global Pass
I skemaet herunder kan du se de forskellige typer Interrail Global Pass, og priserne for henholdsvis unge (12-27 år), voksne (28+) og seniorer (60+). Priserne gælder for rejser på 2. klasse, men det er også muligt at opgradere til 1. klasse.
Rejsedage | Periode | Ung (12-27 år) | Voksen (28+) | Senior (60+) |
4 dage | 1 måned | 1.474 kr | 1.961 kr | 1.763 kr |
5 dage | 1 måned | 1.695 kr | 2.250 kr | 2.029 kr |
7 dage | 1 måned | 2.006 kr | 2.675 kr | 2.409 kr |
10 dage | 2 måneder | 2.402 kr | 3.200 kr | 2.880 kr |
15 dage | 2 måneder | 2.956 kr | 3.937 kr | 3.542 kr |
15 dage | 15 dage | 2.652 kr | 3.534 kr | 3.184 kr |
22 dage | 22 dage | 3.101 kr | 4.127 kr | 3.316 kr |
1 måned | 1 måned | 4.013 kr | 5.350 kr | 4.811 kr |
2 måneder | 2 måneder | 4.370 kr | 5.857 kr | 5.252 kr |
3 måneder | 3 måneder | 5.404 kr | 7.197 kr | 6.483 kr |
Lande med Interrail: Her gælder dit pas
Interrail Global Pass gælder i 33 lande: Belgien, Bosnien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland/Nordirland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Montenegro, Nordmakedonien, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.
Vær opmærksom på, at passet ikke kan benyttes i det land, du bor i. Til gengæld er der inkluderet én udrejse og én hjemrejse, så bor du i Danmark er Interrail Global Pass gyldigt når du rejser ud og ind af Danmark.
Udover jernbane gælder Interrail-passet også til nogle færgeforbindelser mellem Grækenland og Italien. På andre europæiske færgeforbindelser er der mulighed for rabat.
Interrail: Sådan gør du
Et Interrail-pas er personligt, og bliver trykt med dit fulde navn og dit pasnummer. Det er derfor vigtigt, at du altid kan vise dit pas sammen med dit Interrail-pas, når der er kontrol i toget.
Udover at have dit Interrail-pas på dig, skal du også udfylde rejsedagbogen og eventuelt rejsekalenderen. Rejsedagbogen skal udfyldes uanset hvilken type Global Pass, du har. Rejsekalenderen findes kun på Flexi Pass, hvor du har valgt et bestemt antal rejsedage (f.eks. fem rejsedag i en periode på en måned).
Rejsedagbogen (Travel Diary)
Rejsedagbogen er en papirlap, som hænger sammen med dit Interrail-pas. Øverst i dagbogen findes to felter med teksten ’Outbound journey’ og ’Inbound journey’. Interrail Global Pass er i udgangspunktet ikke gyldigt i dit hjemland, men gælder dog til én udrejse og én hjemrejse. I disse felter kan du anføre datoen for din udrejse (Outbound journey) og datoen for din hjemrejse (Inbound journey).
Selve Interraildagbogen udfyldes med dato og tidspunkt for dine rejser sammen med afrejsestation og ankomststation (f.eks. 11.07 kl 09:22 fra Wien til Budapest – felterne er tydeligt markeret, så der er intet at tage fejl af). Dagbogen skal udfyldes inden du stiger ombord.
Rejsekalenderen (Travel Calendar)
Rejsekalenderen findes kun på de såkaldte Flexi Pass, hvor du har valgt et bestemt antal rejsedage (f.eks. fem rejsedag i en periode på en måned). I rejsekalenderen skal du notere datoen, når du bruger en rejsedag.
Du udfylder kalenderen løbende, så du har stadig frihed til at beslutte hvor og hvornår, du vil benytte dine rejsedage – kalenderen skal dog være udfyldt inden du stiger på toget.
Planlæg din rejse
Selvom det er dejligt med frihed, kan det være en god idé at planlægge noget af din rejse hjemmefra. Har du et komprimeret program, og vælger du Interrail Global Pass med blot 4, 5 eller 7 rejsedage, er det en fordel at have en klar plan for din rejse – og eventuelt få købt pladsbilletter i god tid. Skal du afsted på en lang rejse, er det dejligt at kunne være impulsiv, og derfor ikke nødvendigt med en detaljeret plan.
Du kan med fordel hente appen ’RailPlanner’, som er den officielle Interrail-app. Her kan du tjekke togtider, lave (og gemme) rejseplaner, finde seværdigheder med rabat og meget mere. Alternativt kan du anvende Deutsche Bahn’s rejseplan, som stort set dækker hele Europas jernbanenet.
Pladsbilletter
Skal du rejse langt, benytte de mest populære ruter eller rejse med børn, så kan det være en god idé at købe pladsbilletter. På nogle togafgange er det desuden et krav, at man har pladsbillet. Det gælder bl.a. til flere af de europæiske højhastighedstog (Thalys, TGV, Eurostar mf.), hvor der desuden skal betales et tillæg, hvis du rejser på Interrail. Pladsbilletter købes i RailPlanner-app’en eller på stationerne rundt i Europa.
Højhastighedstog, nattog og privatbaner
Selvom Interrail-passet giver dig mulighed for at rejse med tog i hele Europa, er der nogle undtagelser. På flere højhastighedsruter er der kun et begrænset antal sæder for rejsende på Interrail, og der skal både betales for plads samt et ekstra tillæg. Der kan også være tillæg på nogle nattog – i hvert fald hvis du ønsker at få en sove/liggeplads.
Der findes flere privatbaner, som ikke er en del af Interrail-samarbejdet. Det gælder bl.a. til bjergbanerne i Schweiz. Hvis du har et gyldigt Interrail-pas kan du dog få rabat på flere af disse tog. Det kan du alt sammen se mere om i RailPlanner-app’en.
RailPlanner-app’en er et rigtig godt værktøj. Udover at finde afgangstider, kan du også se, om et specifikt tog kræver pladsreservation, om det er en del af Interrail-samarbejdet (og om du eventuelt kan få rabat, hvis det ikke er tilfældet).
Interrail One Country Pass
Med Interrail One Country-passet kan du vælge at fordybe dig i et enkelt land. Passet giver mulighed for at rejse med tog i et specifikt land med 3, 4, 5, 6 eller 8 rejsedage over en periode på en måned.
Priserne på Interrail One Country afhænger af hvilket land, du gerne vil rejse i. Tyskland og Storbritannien er de dyreste mens Polen, Tjekkiet og Bulgarien er blandt de billigste. One Country Benelux gælder i både Holland, Belgien og Luxembourg. Vær opmærksom på, at rejsen fra Danmark og retur ikke er inkluderet i prisen for One Country-passet.
Køb dit Interrail-pas
Når du har besluttet dig for hvilket Interrail-pas, der passer dig bedst, er du klar til at bestille det. Du kan købe dit Interrail-pas her.
Forslag til Interrail-ruter
Her får du to forslag til korte ruter rundt i Europa. Begge ruter kan klares med et Interrail Global Pass – fem rejsedage i en periode på en måned. Du bestemmer herefter selv hvor lang tid, du vil tilbringe i hver enkelt by.
Den korte sløjfe (øst):
1. rejsedag: København – Berlin (Et skift: 7 timer og 35 minutter)
2. rejsedag: Berlin – Warszawa (Direkte: 6 timer og 5 minutter)
3. rejsedag: Warszawa – Prag (Direkte: 8 timer og 14 minutter)
4. rejsedag: Prag – Hamborg (Direkte: 6 timer og 45 minutter)
5. rejsedag: Hamborg – København (Direkte: 5 timer og 25 minutter)
Den korte sløjfe (vest):
1. rejsedag: København – Hamborg (Direkte: 5 timer og 17 minutter)
2. rejsedag: Hamborg – Amsterdam (Et skift: 5 timer og 14 minutter)
3. rejsedag: Amsterdam – Paris (Direkte: 3 timer og 19 minutter)
4. rejsedag: Paris – Frankfurt (Direkte: 3 timer og 54 minutter)
5. rejsedag: Frankfurt – København (Et skift: 9 timer og 20 minutter)
Rejsetid mellem nogle af Europas storbyer (direkte tog)
Her kan du se de hurtigste direkte forbindelser mellem nogle af Europas storbyer. Vær opmærksom på, at nogle af disse afgange køres af højhastighedstog, hvor der skal betales tillæg og pladsreservation.
Fra: | Til: | Rejsetid: |
Hamborg | Berlin | 1 time og 45 minutter |
Hamborg | München | 5 timer og 38 minutter |
München | Wien | 4 timer |
Berlin | Warszawa | 6 timer og 5 minutter |
Berlin | München | 3 timer og 57 minutter |
Prag | Bratislava | 3 timer og 52 minutter |
Prag | Budapest | 6 timer og 41 minutter |
Prag | Hamborg | 6 timer og 45 minutter |
Prag | Wien | 4 timer og 2 minutter |
Wien | Ljubljana | 6 timer og 1 minut |
Wien | Bratislava | 1 time |
Warszawa | Prag | 8 timer og 14 minutter |
Amsterdam | Bruxelles | 1 time og 53 minutter |
Paris | Barcelona | 6 timer og 39 minutter |
Paris | London | 2 timer og 26 minutter |
Fotokreditering: Artiklens øverste foto (par på station): veerasak Piyawatanakul from Pexels
Gælder interrail passet stadig i UK efter Brexit?
Hej Rikke, tak for dit spørgsmål. Ja, både det klassiske Interrail-pas (Global Pass) og det såkaldte One Country Pass findes – og gælder fortsat – til Storbritannien. Begge dele kan bl.a. købes hos DSB. Brexit har således ikke haft indflydelse på Interrail-passet. Udover Storbritannien gælder passet i øvrigt også til en række andre lande, som ikke er medlemmer af EU, heriblandt Norge, Schweiz og Tyrkiet.
De bedste hilsener!
/ Benjamin
Vi er 4 personer +70, som til sommer 2023 vil fra Aalborg til Bordeaux, det bliver nok et 10 dage, 2 måneder pas.
Vi har lidt svært ved planlægningen, har du nogle fiduser
Henning med flere
Hej Henning, det lyder som en rigtig spændende rejse I skal ud på!
Med 10 rejsedage er der gode muligheder for at gøre flere interessante stop på vej mod Bordeaux – og det samme på hjemrejsen. Bruger I 5 rejsedage ud og 5 dage hjem, så er det nok en god idé at planlægge alle dage på forhånd, selvom det selvfølgelig begrænser muligheden for impulsivitet en smule.
Jeg vil anbefale at I bruger app’en Eurail/Interrail Rail Planner til at planlægge ruten. Her kan man både søge efter afgange, reservere pladser og meget mere. Det fremgår også, hvorvidt der er krav om pladsreservation til en specifik afgang. Man kan også udelukkende søge efter ruter som ikke kræver pladsreservation.
Alternativt fungerer Deutsche Bahns hjemmeside også glimrende til at finde togtider i hele Europa. Her kan man også se om der er reservationspligt.
I første fase af planlægningen ville jeg lave en oversigt over de byer, I overvejer at besøge. Herefter kan I kigge på hvad der er praktisk muligt. Når I bestiller overnatning – specielt hvis I gør det lang tid i forvejen – så vælg steder med gratis afbestilling. Så kan I nemt ændre i planerne, hvis I kommer på nye idéer efterhånden som planlægningen skrider frem (det gør jeg selv ofte brug af). I kan sagtens vente med reservere plads i toget til et par måneder inden afrejse.
Personligt foretrækker jeg at holde rejsetiden på under 7 timer om dagen, så der også er tid til at opleve noget, når man kommer frem. Fra Aalborg til Bordeaux kunne en rute i fem etaper hedde Aalborg-Hamborg (6 t. 17 m – 1 skift), Hamborg-Köln (3 t. 51 m – direkte), Köln-Luxembourg (3 t. 31 m – 1 skift), Luxembourg-Lyon (5 t 57 m – direkte + krav om pladsreservation), Lyon-Bordeaux (6 t. 26 m – 1 skift + krav om pladsreservation).
Jeg synes det er oplagt at besøge mindre byer, når man rejser på Interrail, eller byer, hvor det ellers ikke er så nemt at komme til (f.eks. byer hvor man ikke kan flyve til med forskellige lavprisselskaber), men det er naturligvis også muligt at besøge mere “populære” destinationer som Amsterdam, Bruxelles og Paris på vejen mod Bordeaux.
Jeg håber ovenstående har givet lidt inspiration til planlægningen.
De bedste rejsehilsner, Benjamin
Hej, vi er en familie på 4, der godt kunne tænke os at prøve interraile. Vi har børn på 5 og 6. Vi har ingen specifikke krav til destinationer endnu. Vi ønsker en masse smuk natur og mulighed for at bade i nogle søer . Det er juli/aug Måned, hvor vi har 14 dage vi kan være afsted. Har du nogle fif? Både til hvor mange rejse dage, destinationer mm, og hvordan vi griber det hele an .
Vh. Louise
Hej Louise, tak for din kommentar, og tak fordi du læser med her på bloggen. Det lyder som en rigtig spændende ferie, du er ved at planlægge. Når I skal rejse med børn i den alder, er det vigtigt at planlægge turen grundigt, så rejsedagene ikke bliver for lange. Ambitionen skal ikke være at komme så langt omkring, som muligt, men at sammensætte en rejse på børnenes præmisser.
Jeg synes, at interrail er perfekt til storbyferie, da toget som regel ankommer i centrum af byen. Det lyder dog til, at I måske hellere vil opleve natur end storby, så her gælder det om at finde nogle mindre byer, som er tættere på naturen.
Når i planlægger at være afsted i 14 dage, vil jeg anbefale et interrail pas med fem eller syv rejsedage, så I kan være hvert sted i 2-3 dage. Det er nok at fortrække, når I har børn med. Vælger I syv rejsedage kan I også benytte en eller to af disse til dagsudflugter, så I ikke behøver at have al jeres bagage med jer, hver gang I sætter jer ind i et tog.
Når jeg hører ordene ‘natur’ og ‘Interrail’ i samme sætning, tænker jeg straks på Alperne. Jeg har selv kørt med tog i både Schweiz og Østrig, og her får man virkelig nogle smukke oplevelser, når toget kører langs bjerge og gennem dale og tunneller, ligesom her findes mange spændende byer, der kan besøges.
Zürich-søen er en fremragende badesø. Jeg ved ikke om det er realistisk at jeres tur kan gå helt til Norditalien, for her findes jo også skønne søer i Gardasøen og Comosøen. Jeres første stop kunne f.eks. være Hannover, hvor man kan bade i den idylliske Maschsee, eller Berlin (som faktisk også har flere populære badesøer, bl.a. Wannsee). Du kan læse om både Zürich, Hannover og Berlin her på siden.
Brug app’en Eurail/Interrail Rail Planner til at planlægge ruten. Og husk at bestille pladsbilletter – også til børnene, selvom de er gratis at have med på Interrail. Og husk godt med underholdning til turen – både til børn og forældre. Jeg håber I får en rigtig god tur. De bedste hilsner, Benjamin